Monday, April 14

RESEPI HOMEMADE SPAGHETTI MEATBALL CABONARA



Yeahhhh!!! Akhirnya tercapai jugak aku nak makan Spaghetti Cabonara + Meatball. Nak makan kat luar?Beli je kat pizza hut? Dari aku layangkan duit aku RM9-RM10, baik aku buat kat umah je. Puas makan! Boleh tambah lagi kalau nak. Haaa aku tambah meatball tu sebab tetiba rasa nak makan Meatball Ikea. Jadinya nak kesana takde sape nak bawa, plus poket berabuk je. So buat je la kat rumah. Walaupon gambar tu tak menggambarkan rasa nya yang korang rasa maybe tak sedap. Tapi percaya lah. ianya sangat sedap! ngeeee puji diri sendiri sat. 

So korang yang rasa nak makan sepuas-puas nye di rumah, meh aku ajar korang buat. Simple je. Senang bangat!.

Korang perlu sediakan:


Ok? Dapat semua kawan-kawan? So macam mana pulak nak masak nye?

Bawang besar yang di potong dadu, Bawang putih di ketuk, dan bahan 2,3,4 di tumis sehingga naik bau dan menjadi sebati. Eh betol ke ayat aku ni. Alaaa korang tengok la gambar kat bawah ni.


Haaa macam ni la rupanya. Bila bahan bahan tadi di tumiskan, dia akan rupa macam ni la. Ok, bila dah naik bau, dah macam sebati bahan bahan nye, korang perlu masukkan bahan ke 6, iaitu Carbonara Prego dan ada dua lagi bahan tambahan. Iaitu:


Susu segar ni digunakan sebagai ganti air untuk jadikan kuah atau tambahan sebagai kuah Carbonara ni la. Kalau letak air biasa, memang takkan jadi. Ni pon kawan aku punya kawan. Dia Chef. So dia ajar kawan aku. Kawan aku ajar aku. Dan baru la aku tau.Cheese pulak untuk tambah kan keenakkan dan kelemakkan creamy kuah Carbonara tu. So bila korang dah masukkan susu dan cheese tadi, dia akan jadi macam ni


Ada yang mungkin biasa tambah udang, tak kisah la korang nak tambah apa apa pon. Janji sedap. Kalau nak add lada hitam sikit pon boleh. Tapi aku tak letak pon. So bila dah mendidih, masukkan garam dan serbuk perasa. Jadi siap untuk di hidang. =) 

Jadi dari membazir bayar mahal mahal yang hanya bole makan sepinggan sahaja, baik korang beli bahan-bahan sendiri dan boleh hidang makan dengan family. So done aku share resepi untuk korang. =)




No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Meniggalkan Komen di Blog AtikahNorbaki.Com

RELEVAN KE LAGI BLOG NI YE?

Gambar: Google Relevan Ke Lagi Blog Ni Ye?| Assalamualaikum semua. Wahhh sudah lama berehat mengarang blog dalam tempoh berdekad-dekad...