Tuesday, April 8

MENJADIKAN BLOG SEBAGAI SEBAHAGIAN DARIPADA HIDUP


Sejak aku dah pandai berkata kata dalam dunia maya aku ni, bagai susah nak di pisah kan setiap masa aku dengan berblog. Blog ni dah macam sebahagian kehidupan aku. Rasa macam tak lengkap rutin harian aku kalau tak berbicara dalam blog ni.

Kadang kadang bila aku tak ada sesiapa untuk aku bercerita atau nak sampaikan apa yang ada dalam fikiran aku, entri blog ini lah menjadi tempat persinggahan aku untuk aku coret kan segala yang aku ada. Senang cakaplah  dalam rutin harian aku, kalau tak makan aku kan lapar, tak minum aku akan kehausan. 

Macam tu la rasanya dengan berblog ni. Bila sehari aku tinggal kan blog ni, rasa ada yang tak lengkap aku tak buat. Bagai orang bangun pagi tak mandi. Kan rasa tak selesakan? Haaa macam tu la yang di rasakan tu.

Walau pon pada awalnya, masa aku sedang berjinak jinak dalam membina nama ( Waaahhh kelasss kauuu) dan menunjukkan kewujudan aku dalam dunia maya ini (Dah macam entiti pulak!) aku lebih banyak berfikir "apa topik yang best nak aku cerita dalam blog". Yela nak raih reader datang baca.

Semua tu berlaku di sebabkan aku tengok blogger lain post citer yang best best dan penting penting. Contoh nya TUTORIAL. Ada sekali tu, masa zaman blog ni tengah nak naik naik, ramai la yang nak cari tutorial itu ini. Aku pon sekali terjebak dalam lingkungan macam tu. Orang ada page tutorial, aku pon buat jugak. Orang ada page awards, aku pon nak jugak. Orang ada page contest, aku pon nak jugak. Orang buat bloglist, aku pon nak jugak. Ikut ikut je la kejenya aku.

Tapi kalau ikut method pelajaran marketing dulu, new comer biasanya perlu jadi follower kepada mereka yang dah lama ada dalam market. Tapi yang aku buat ni, bukan Follower yang bagus. Semua nya keje ikut ikut je. Tapi tujuan atau main point adalah kosong. Buat tanpa ada matlamat yang sebenar.

Lama jugak aku nak memahami maksud berblog itu sendiri. Tapi selepas satu satu ilmu dan pengalaman sebagai contoh pegalaman waktu menghadiri SBB2014 pada bulan 3 yang lalu, baru aku sedar tidak susah dan tidak terlalu rumit untuk aku memahami apa itu blog. Tidak perlu menjadi terlalu formal. Santai, Jujur, dan Ikhlas itu sudah cukup memadai mendalami BLOG. 



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Meniggalkan Komen di Blog AtikahNorbaki.Com

RELEVAN KE LAGI BLOG NI YE?

Gambar: Google Relevan Ke Lagi Blog Ni Ye?| Assalamualaikum semua. Wahhh sudah lama berehat mengarang blog dalam tempoh berdekad-dekad...